Sjöräddningsövningen "ALLAN"

Fredag den 22 april var det dags för övning med flera av sjöräddningens stationer runt Stockholm bla Räfsnäs, Möja, Waxholm, Öregrund samt Polisen och brandbåten Flamman. Med var också två räddningshundekipage. Nämligen vår egen Acke med matte och kollegan Nemo med matte Lotta. Nemo har tränat med Räfsnäs stationen vid tidigare tillfällen, själva "tillhör" Acke och matte Munsö stationen. Men i dag fick vi följa med Räfsnäs även vi.

Samling i Räfsnäs kl 11.00 för ombordstigning på "vår" båt Stenhammar. Hundarna inkvarterades på nedre däck där det finns goda utrymmen för passagerare. Acke och Nemo fick varsin plats och sedan var det bara att vänta. Dagens scenario bestod av två delar. Dels en man i 60-års åldern som är på väg i sin 7-meters snipa till sin bror i Grisslehamn, brodern har haft kontakt med mannen och fått veta att han hade motorproblem och nu är han mycket försenad till brodern. Den andra delen var ett sällskap som var ute och paddlade. De paddlade från Singö på morgonen och skulle till Öregrund, de har ej kommit fram.
Kl 12.00 inleddes övningen, vi fick snart besked via radion att bege oss upp mot det område där man förmodade att den försvunne 60-åringen skulle finnas. Närmare 30 knops fart, enligt övriga i besättningen kunde det bli lite "gropigt" då det blåste en del. Jodå visst kändes det, vi satt hos Acke och Nemo som tog det hela med ro även om de såg ut att undra varför golvet försvann ibland. Framme vid sökområdet var det full bemanning runt båten för spaning ut över vattnet. Vi var fyra båtar som sökte på linje en sk Kratta. Kikare och ögonen på skaft. Även om solen sken så blåste det riktigt kallt. 20 minuters pass var det som gällde sedan fick vi byta av varandra. Här fick hundarna vila och mattarna jobba istället. Efter ett par vändor fram och tillbaka medan vi betade av vårt tilldelade sökområde så ser en av besättningsmännen på Stenhammar något, stopp detta måste undersökas närmare. En person med flytväst (i det här fallet en docka) som ligger i vattnet. Den försvunne 60-åringen är upphittad. En av de övriga båtarna som befinner sig närmare den drabbade tar ombord honom.

Staben (som leder operationen på plats) har installerat sig på Stenhammar. Nya order Stenhammar ska bege sig till de område där man hittat några av de saknade paddlarna, hundarna och deras insatser är efterfrågade. Först går vi mot ön Garpen. Hundarna står i fören och har ett klart intresse mot ön, då vi kommer närmare markera de båda två. Vi blir ilandsatta och bestämmer att först söka av udden där intresset var som störst.
Inga paddlare men ett riktat intresse ut mot de kobbar och skär som finns på andra sida ön. Vi bestämmer att även söka av strandlinjen runt ön. Vi får iland vår utrustning och börjar sökandet runt ön. Stenhammar fortsätter under tiden och söker av det mindre kobbar och skär som hundarna visat intresse för och som man kan se helt och hållet från båten. Vi har kontakt via VHF radion. När vi kommer till andra änden av ön är visar hundarna klart att här finns inga människor. Inget intresse alls. Vi återvänder till utgångsplatsen och kontaktar Stenhammar för att bli upp plockade igen. Medan vi väntar hinner vi med en liten fika, tur att vi fick med oss ryggsäckarna. Ombord på Stenhammar får vi besked om att man sett en mindre privatbåt med två personer bakom ett av de skär hundarna visade intresse mot.

Vidare mot nästa ö Lill Roten/Stor Roten. Här är en paddlare hittad samt en kanot utanför öns norra sida. Den sidan är mycket svår att komma åt med båt pga skär och grund. Vi tittar på sjökortet tillsammans med staben och får order att från bryggan där vi blir ilandsatta ta oss över ön och söka av strandlinjen på den sidan. Att ta sig över ön var inte några större problem sedan var det bara att börja jobba sig fram längs strandkanten. Acke söker nere närmats vattnet, Nemo och Lotta går en bit framför och längre in mot land. Efter ca två timmar har vi sökt av vårt område, vi befinner oss då längst bort på ön från båten. Radiokontakt, återgå till båten snarast. Det finns ingen möjlighet för Stenhammar att komma runt ön och plocka upp oss där vi är nu. Vi får veta att det ska finnas en gammal väg mitt på ön, vi hittar den och återgången till båten går lite fortare.

Lite snopet känns det att vi inte hittade någon. När vi kommer tillbaka och ombord på båten ser en av besättningsmännen något straxt bredvid bryggan. Mindre än femtio meter från båten bakom en klippa ligger en av de saknade paddlarna. Där har han legat hela tiden i lä, på den sidan av ön som redan var "klar och avsökt" innan vi kom till platsen. Hmmm... vad lär vi oss av detta. Låt hunden stå i fören och söka av längs strandlinjen runt hela objektet innan man går iland även om andra varit där tidigare. Nu hade Acke och Nemo aldrig chansen att få vittring.

Nåväl paddlaren hittades och kunde tas ombord. Nu var alla saknade funna och omhändertagna, de övriga paddlarna var funna av de andra båtarna och deras besättningar. Nu styrde vi fören mot Svartklubbens Lotsstation för gemensam genomgång och avslutning.  Efter utvärdering och eftersnack var det dags att ta sig ombord på respektive båt och bege sig mot hemmahamnen. Resan ner till Räfsnäs tog cirka en timme, nu hade det lugnat av och bakom oss försvann solen ner i ett rödfärgat hav. Trötta efter en heldag på sjön var det ganska skönt att åka hem.

Hundekipaget
Elisabeth och Acke

Bilder klicka här

Vill ni läsa mer om Sjöräddningssällskapet titta in på deras hemsida www.ssrs.se